Jak dbać o zdrowie, odporność i dobrą kondycję ciała zimą?

Dodano: 01.12.2017 [19:48]


Zastanawiacie się pewnie czy istnieje przepis na przetrwanie zimy w dobrym humorze? My mówimy TAK. Czyli odpowiednia dieta.

Jesień i zima to okres w naszym cyklu biologicznym, w którym organizm przechodzi w czas wyciszenia. Podczas tych pór roku zdecydowanie pogarsza się nasze samopoczucie, a wiele osób doświadcza nawet depresji sezonowej, która jest skutkiem braku światła i promieni słonecznych. Zmiany w nastroju oraz zachowaniu można dostrzec nie tylko zimą – wiosną czujemy się senni, a latem często boli nas głowa.

Skutki niewłaściwej diety w okresie jesienno-zimowym
Dieta człowieka powinna być skrupulatnie skomponowana i dostarczać wszystkich niezbędnych dla zdrowia składników, w tym witamin i minerałów. W okresie jesienno-zimowym, kiedy nie można kupić wielu świeżych warzyw i owoców, dostarczamy organizmowi dużo mniej witamin. To z kolei może być przyczyną m.in. infekcji, spadku odporności, pogorszenia samopoczucia, kłopotów z koncentracją i pamięcią, ogólnego zmęczenia i osłabienia, wypadania włosów, czy też pogorszenia stanu skóry i paznokci.

Dieta idealna czyli jaka?
Zwłaszcza w zimę warto pokusić się o produkty bogate w witaminy A, B, C, D oraz E, które wypływają korzystnie nie tylko na naszą odporność, ale również na dobre samopoczucie, koncentrację i pamięć.

Witaminę A można znaleźć m.in. w warzywach takich jak: marchew, pomidory, sałata czy pietruszka, a także w mleku, maśle, wątrobie i tłustych rybach. Odpowiada ona np. za prawidłowy metabolizm białek i widzenie. Witamina A uczestnicy również w budowaniu naturalnej odporności organizmu oraz jest niezbędna do prawidłowego tworzenia szkliwa nazębnego.

Witamina B. Odpowiada m.in. za poprawę kondycji psychicznej, wspomaganie systemu odpornościowego, ładny wygląd skóry, poprawę wchłaniania magnezu, a nawet dodaje energii. Można ją znaleźć zwłaszcza w produktach mięsnych, a także w produktach zbożowych, warzywach strączkowych, orzechach, kiełkach lub jajach

W zimę równie ważna jest witamina C. Wspomaga ona odporność, pozwala zwalczać infekcje, uszczelnia ściany naczyń krwionośnych, a także dobrze wpływa na kondycję skóry, włosów i paznokci. Głównym źródłem witaminy C są przede wszystkim cytrusy, kapusta, ziemniaki, cebula, wszelkiego rodzaju kiszonki oraz soki i herbaty z dzikiej róży.

Ostatnim, ważnym składnikiem diety w okresie zimowym jest witamina D. Odpowiada ona za dobry stan zębów i kości, a także za sprawne funkcjonowanie układu krążenia, a nawet szczupłą sylwetkę. Organizm człowieka, za pomocą promieni słonecznych potrafi ją syntetyzować. Dlatego zwłaszcza podczas pory zimowej odczuwamy jej braki.

Oprócz witamin w okresie zimowym nie można zapominać także o produktach zawierających magnez, selen i cynk. 

Polecaj